CV

Fødselsår
1951

Uddannelse
1986 - Århus Kunstakademi
1983 - Grafisk skole, Århus
Autodidakt som billedhugger

Seperatudstillinger
2009 - Lys, Transparens & refleksion, Glasmuseet, Ebeltoft.
2008 - Æglageret, Holbæk
2008 - Lysende stier, Aalborg Kunstpavillon
2008 - Deja vu, Gudenåhuset, Bjerringbro.
2007 - Bredgade Kunsthandel
2007 - Kongernes Jelling
2006 - Kunstbrænderiet, Vejle m. Niels Frank
2005 - "LUSTRARE" Galleri Progres, Horsens m. Else P. Isaksen
2004 - Galleri Pagter, Kolding
2004 - galleri 2rn, Aakirkeby
2002 - Kunsthallen Brænderigården, Viborg
2002 - "Klang", Galerie Zenit, København
2000 - Nordertor & Phänomenta, Flensburg (m. Ken Denning)
1999 - LUX, Galleri Hummeluhre, Århus
1998 - "Glimt af mørke", Art Crash, Scandinavian Center, Århus
1998 - Hammel Kulturhus INSIDE, Hammel
1996 - "Glasklang", Galleri Hummeluhre, Århus
1995 - Rum og Erindring m. Bruno Kjær
1992 - Perron 1, Delden. Holland
1990 - "Fra stumper til stykker", Herning Kunstmuseum
1989 - Galleri Sct. Agnes, Roskilde

Gruppeudstillinger
2010 - Cosmos, Silkeborg Bad
2010 - Den Gyldne, Janusbygningen, Tistrup
2010 - Se og høre, Æglageret, Holbæk
2009 - Eccoes by the Sea, Kijkduin, Haag, NL.
2008 - House of Scandinavia, Shanghai.
2008 - On the efge, Stavanger 2008.
2008 - Randers Kunstmuseum m. Den Gyldne.
2007 - Manifest, Århus Kunstbygning.
2006 - Tast - Gundorf - Kjær, Bispegården, Kalundborg.
2005 - Den Gyldne, Charlottenborg, Kbh.
2005 - Bländverk, Kalmar slot
2005 - EXPO B5, Dansk Eternitfabrik, Aalborg
2004 - Tast - Gundorf - Kjær, Aalborg Kunstpavillon
2003 - Tast - Gundorf - Kjær, Kunsthal HOF 88, Almelo, Holland
2003 - Fanø Kunstmuseum, septemberudstillingen
2003 - PT03, Janusbygningen, Tistrup
2002 - Galleri den gyldne løve, Varnæs (m. Bruno Kjær & Frode Gundorf Nielsen)
2001 - Tast - Gundorf - Kjær, Galleri DECO, Aalborg
2001 - "Under den røde balkon", Århus Kunstbygning
2001 - "Luma Luma", Salo Kunstmuseum, Finland
2000 - "Luma Luma", Nordjyllands Kunstmuseum, Aalborg
1999 - Nordisk rörelse, Galleri 21, Malmø
1999 - Hå gamle prestegard, Norge
1998 - Lapinlahti Kunstmuseum, Finland
1997 - Corner, Charlottenborg (gæst)
1997 - "Inter akt", Kunstnernes Hus & Århus Kunstbygning
1996 - "Basalt", Listasavn Føroya & Hjørring Kunstmuseum

Medlemskaber
2003 - C-SAM
2001 - Kunstnersamfundet
2000 - Den Gyldne, Kunstnersammenslutning
1987 - Billedkunstnernes Forbund BKF

Legater
2002 - Århus Kommunes Kunstnerlegat
2001 - Statens Kunstfond, arbejdslegat
2000 - Århus Kommunes Kunstnerlegat
2000 - Statens Kunstfond, præmiering af 'Lyshavet'
1997 - Århus Kommunes Kunstnerlegat
1996 - Postmester Vilhelm Thaning & Hustrus Minde- og Rejselegat
1995 - Århus Kommunes Kunstnerlegat
1993 - Jens Ejnar & Johanne Larsens Fond
1992 - Det Bindesbøllske kunstnerlegat
1992 - M. Therkildsens legat
1990 - Århus Kommunes Kunstnerlegat

Salg/Udsmykninger
2010 - Solstrålen, Arla
2009 - Tinglev Bibliotek
2009 - Scangraphic, Aalborg
2009 - Trindvold, Kolding
2006 - Motalaprojektet, Korsør
2006 - Riemann & Co. fabrik, Hillerød
2006 - 'Halo-mobilerne', Bytorv Horsens
2005 - Udlændingestyrelsen, Kbh
2005 - 'Æg med lysende blomme', Aalborg Seminarium
2003 - Ro,s Torv, Roskilde
2003 - Herning Handelsskole
2003 - Rumlig ellipse, Martin, Frederikshavn
2002 - EUC, Sønderborg
2001 - Lyngby Kulturhus
2001 - Den halve Saturn, Ergoterapeutskolen, Aalborg
2000 - "Energia", Hinnerup Rådhus
1998 - "Saturn", Hammel Kulturhus, INSIDE
1997 - "Den halve Saturn", Viborg
1995 - "Den hule kugle", Kbh's Teknikum, Ballerup
1994 - "Glorien", Kbh's Teknikum, Ballerup
1990 - Herning Kunstmuseum

Erindringer af lys

Digteren Henrik Nordbrandt har i digtet 'Favntag' beskrevet, hvordan alt i forglemmelsens øjeblik er et system af lys. Verden er lys, kan man også sige, for uden lys til at skille mørket, kunne man ikke se, hverken jorden eller himlen, blomsten eller den elskede, vandets gennemsigtige flade eller åndedrættet fortættet som damp i den frostklare luft. Lyset tilhører den frie natur, og mennesket har været nødt til at skaffe sig lys for at kunne udvikle sig og blive et kulturvæsen. For kulturen lever i det oplyste mørke i bygningerne fra det simple hytte til paladset og det hellige sted, hvor vi hylder lysets magt.

Steffen Tast arbejder altså med at indføje lux/lyset i sin skulpturer, at gøre dem til repræsentationer af lys. Men at arbejde med skulpturer, der er billeder af lys, er samtidig at arbejde med det rum, skulpturerne er tilstede i. Lyset og rummet er uadskillige, både den del skulpturen giver lys, og den del, hvor mørket glidende tager over og danner rummets afgrænsning. For at nå resultatet skal materialerne så at sige indfange eller indfatte lyset, og Steffen Tast har en utrolig fornemmelse for materialernes muligheder i denne proces. Han arbejder med glas, akryl, metalplader, skruer, nylontråde og bygger sine skulpturer op, så de enten anvender lyset i rummet, om det er sollys eller kunstigt lys, eller de selv udsender lys fra indbyggede elektriske lyskilder. Selv i små skulpturer kan han med minimale virkemidler få nogle glasplader til at rumme en ny verden af melon- eller æbleskiver, så de bliver til et poetisk digt i glas og lys.

Pia Tafdrup udtrykker i digtet 'Lodret huset', hvordan lyset kan opleves, som

Blå isnåle i luften
slebet og strøget
i en uendelig tone.

På samme måde udtrykker Steffen Tast sig i de store skulpturer som Regnbue eller de forskellige de-light figurer, hvor også bly, aluminium og de forskellige lyskilder indgår. Lys der kan pulsere, reflektere, har forskellige farve eller størrelse. Skulpturerne veksler tilsyneladende frit mellem energiens bevægelse og den meditative ro, hvad enten de er på væggen, i loftet, i en montre på en søjle, på gulvet eller svævende næsten frit i rummet, som Pinocchio der ville danse ved egen kreativ vilje uafhængig af snorene. I Regnbue oplever man, at de lette metalgenstande bliver, som Tafdrup udtrykker det, til isnåle, der bare svæver i rummets luft og samtidig bliver til et tonemønster, en ny slags symfoni eller langsom blues. Som et efterbillede af en erindring, måske en sorg, måske en glæde, lytter øjnene til lyset, siger Inger Christensen. På samme måde oplever man Steffen Tasts skulpturer. Dér er de billeder af oplevelser fra naturen, som kun hukommelsen kan opbevare og fantasien hente frem. Pludselig er de blevet til virkelighed og fylder rummet og sindet med lyset stille musik, enten i dur eller mol, som man nu er i stemning til.

Steffen Tast forstår at holde tungen lige i munden. Det æstetiske løber ikke af med ham. Der er konstant sammenstød tilstede i formens sammensætning, mellem de næsten undselige materialer. Der er hel tiden et element af noget mystisk, noget uforklarligt, der pirrer nysgerrigheden og får fantasien til at lade øjnene fortsat undersøge disse egentlige umulige skulpturelle gevækster, der som svampe vokser op (fra gulvet), ud (ad væggen) og ned (fra loftet) og skaber sin egen natur, sin egen verden.

Også farverne er der styr på. Grå er den mest gennemgående farve bag og omkring lyset, der derved får en utrolig frihed til at udfolde sig i skulpturen og samtidig give sit usynlige aftryk i det rum, værker er omgivet af og derved bliver dets ramme som var skulpturen et maleri.

Skulpturen skifter hele tiden udtryk, alt efter om den selv er tændt og, hvor meget andet lys, der strømmer igennem den. Lysets skiften inddrager på forunderlig vis tiden i oplevelsen af skulpturen, eller rettere lyset bliver også og samtidig transformeret til tid samtidig med det fortsat er grundlaget for sin egen synlighed.

Erik Meistrup, oktober 2002

Download som pdf

Menu
Installationer Skulpturer Udsmykninger Tekster Bladrebog